Connect with us

Arhitektura

intervju: KORIDOR 27 – Fotografi čiji objektiv daje novu dimenziju arhitektonskim projektima

Naši čitatelji su navikli na intervjue poznatih arhitekata i stručnjaka koji postavljaju nove standarde u području arhitekture, građevine, uređenja interijera… Međutim, postoji i druga strana medalje, koja je jednako važna, a ona predstavlja ljude koji se bave fotografijom i koji ove projekte ovjekovječuju kroz svoj objektiv.

za časopis “grenef – građevinarstvo & energetska efikasnost” govore Franka Santaleza i Rajan Milošević, KORIDOR 27

Uvijek se trudimo njegovati vizualni dojam koji časopis donosi, a složit ćete se s nama, fotografije projekata o kojima govorimo u tekstovima doprinose tom dojmu.

U našem časopisu, ali i na Instagramu i šire, ljubitelji interijera i arhitekture zasigurno su primijetili prepoznatljivi rad brenda KORIDOR 27, koji čine Franka Santaleza i Rajan Milošević.

Ovaj bračni par, specijaliziran za fotografiranje arhitekture i interijera, uspješno vodi tvrtku koja od 2017. bilježi sve veću popularnost. Njihov profesionalni put započeo je mnogo ranije, a kroz dugogodišnju praksu usavršavali su svoje vještine, odlučivši se fokusirati isključivo na arhitektonsku fotografiju.

Zahvaljujući njihovom jedinstvenom pristupu, arhitekti i dizajneri interijera ih obožavaju, jer kroz objektiv ovog para svaki projekt dobiva novu dimenziju. Ujedno su strastveni zaljubljenici u umjetnost, glazbu i putovanja, što dodatno obogaćuje njihov rad. Danas, osim rada s klijentima diljem svijeta, Franka i Rajan na svojim radionicama nesebično prenose stečeno znanje i iskustvo. U ovom intervjuu otkrivamo što ih inspirira, kako pristupaju stvaranju savršene fotografije i što možemo očekivati u njihovim budućim projektima.

Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27
Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27

Vaša tvrtka KORIDOR 27 postala je prepoznatljiva u svijetu arhitektonske fotografije. Kako je započela vaša zajednička priča u ovoj specifičnoj grani fotografije?

Kao prvo, hvala na pohvali našeg rada! Iako se Rajan konkretnije bavi fotografijom od 2007. godine, naša zajednička priča u ovoj grani fotografije kreće 2013. kada smo se postepeno počeli prebacivati na fotografiranje interijera i arhitekture. Nakon dugo godina bavljenja različitim granama fotografije uvidjeli smo da se najviše pronalazimo upravo u arhitekturi, a dodatni vjetar u leđa bio je i pozitivan feedback klijenata.

Pošto smo iz Istre, u to vrijeme je krenula i gradnja luksuznijih kuća pa možemo reći da smo se našli u pravo vrijeme na pravom mjestu gdje smo mogli ponuditi klijentima malo drukčiju interpretaciju prostora nego što se trenutno nudilo na tržištu.

KORIDOR 27, kao brend, pokrenuli smo 2017. sa tada već velikom bazom stalnih klijenata poput dizajnera interijera, arhitekata (starije i mlađe generacije), privatnih klijenata, hotela, agencija za nekretnine i sl. Postepeno smo počeli dobivati poslove i izvan granica Hrvatske što nam je bila još jedna potvrda da smo na dobrom putu.

Projekt: TAB architecture / foto: KORIDOR 27
Projekt: TAB architecture / foto: KORIDOR 27

Što je presudno za kvalitetnu arhitektonsku fotografiju? Na što najviše obraćate pažnju prilikom snimanja interijera i eksterijera?

Općenito, pazimo na dobar balans u kojem su kadar, svjetlo i styling najbitniji elementi.

Jako je važno imati jasnu viziju finalne fotografije i načina kako to postići. Pod time podrazumijevamo dobru pripremu i komunikaciju prije samog fotografiranja.

Kadar i svjetlo su ovisni jedan o drugome i smatramo da su najbitniji za kvalitetnu fotografiju.

Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27
Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27

Na terenu je strpljenje veliki faktor pošto ovisimo o prirodnom svjetlu i često kadrove baziramo upravo prema tome. Presudno je imati plan da budemo na pravoj poziciji u pravo vrijeme. Kad i ako je potrebno, upotrebljavamo studijsku rasvjetu kako bismo naglasili boje, teksture i kontraste u interijeru.

Stylingom prostora, tj. samim dodavanjem, oduzimanjem, pomicanjem nekog predmeta iz kadra (bilo to mala knjiga ili ogromni kauč) doprinosimo cjelokupnom balansu koji nam je izrazito bitan. U postprodukciji pazimo da cijeli projekt bude homogen i najrealnije prikazan u smislu tonova, boja, svjetla.

Možete li podijeliti s nama koji projekt ili fotografija vam je osobno najdraža i zašto?

Uh, teško je izdvojiti samo jedan projekt a kamoli pojedinačnu fotografiju! Kroz godine se nakupilo fotografija bilo s manjih ili većih projekata na koje smo ponosni. Neke još nismo ni objavili. 🙂

Fotografiranje arhitekture podrazumijeva interpretaciju prostora.

Projekt: ZDL Arhitekti / foto: KORIDOR 27
Projekt: ZDL Arhitekti / foto: KORIDOR 27

Koji vam je najizazovniji aspekt u ovom kreativnom procesu?

Vremenska prognoza je svakako jedan od faktora, na sve drugo možemo utjecati.

Najizazovnije je vjerno prikazati projekt na kojem su arhitekti i svi uključeni radili mjesecima i godinama. Izuzetno je bitno tu zajedničku viziju ovjekovječiti na pravi način, pogotovo ako se vodimo s pretpostavkom da će većina ljudi određeni projekt vidjeti samo preko fotografija. Ne shvaćamo olako tu odgovornost i trudimo se da svi na kraju budemo zadovoljni.

Koje su razlike u pristupu snimanju arhitekture u urbanim sredinama u odnosu na prirodne ili ruralne lokacije?

Pristup fotografiranju je poprilično sličan, u oba slučaja nastojimo prikazati mikrolokaciju i odnos projekta s okolinom. Logistički je zahtjevnija urbana sredina gdje najčešće nemamo pristup parkingu uz samu lokaciju pa samim time je fizički zahtjevnije nositi svu opremu.

Kod fotografiranja eksterijera može se desiti da se npr. parkira dostavno vozilo ispred objekta baš kad nam je najljepše svjetlo, mnogobrojni prolaznici i gradski promet mogu zasmetati… U takvim trenucima možemo biti strpljivi ili zamoliti nekoga da se pomakne ili pozvati ga da statira u kadru. Za neke lokacije je potrebno unaprijed dogovoriti dozvole za snimanje što sve iziskuje dodatno vrijeme, strpljenje i više organizacije.

U ruralnim sredinama smo većinom sami i uživamo u miru i tišini, osim kad su građevinski radovi na susjednom terenu. 🙂

Projekt: Robert Balaško / foto: KORIDOR 27
Projekt: Robert Balaško / foto: KORIDOR 27

Osim posla, rekli ste da vas inspirira umjetnost, glazba, i kultura. Na koji način te strasti oblikuju vaš rad?

Mislimo da velikim dijelom nesvjesno sve što konzumiramo u ovom digitalnom i brzom dobu utječe na nas. Sve navedeno nas inspirira, mijenja poglede na svijet ili jednostavno opušta da bi kasnije mogli pametnije pristupiti svom kreativnom radu.

Pravi svjedok tim sitnim promjenama i našoj ljubavi prema umjetnosti je naš “passion project” – Koridor galerija koju smo otvorili zajedno s Frankinim bratom Dinom Santalezom 2022. u Labinu. Galerija je mjesto okupljanja raznih umjetnika koja funkcionira kao izložbeni prostor i shop gdje se mogu kupiti umjetničke slike, fotografije i ilustracije, te art knjige i časopisi iz cijelog svijeta.

Projekt: Irina Bakija i Lada Sega / foto: KORIDOR 27
Projekt: Irina Bakija i Lada Sega / foto: KORIDOR 27

Kako je izgledao proces prelaska od amaterskih početaka do organiziranja vlastitih radionica fotografije u 2018. godini?

U samim počecima radionica za fotografiranje arhitekture i interijera nije ni bilo, barem ih mi nismo mogli pronaći, a da su pokrivale naše područje interesa. Nakon Rajanovog odlaska 2015. u Dubai na usavršavanje pod vođstvom svjetski poznatog Mike Kelleya, dolazimo do prve ideje o organiziranju vlastitih radionica.

Kako smo i sami napredovali u narednim godinama i imali konstantne upite o takvim edukacijama, bili smo sigurniji u sebe da možemo ponuditi kvalitetan i zanimljiv program.

Nakon nekoliko grupnih radionica prilagođenih profesionalnim fotografima i amaterima, održavali smo i individualne radionice za početnike. Iako i dalje imamo puno upita, nažalost trenutno ih ne održavamo zbog poslovnih i privatnih obaveza. Za sve novosti pratite nas na društvenim mrežama i webu!

Projekt: Konzola Arhitektura / foto: KORIDOR 27
Projekt: Konzola Arhitektura / foto: KORIDOR 27

Italija i njezina arhitektura je velika inspiracija za Vas. Možete li izdvojiti što vas najviše privlači u talijanskom stilu?

Poznato je da je talijanski dizajn u samom svjetskom vrhu i nedvojbeno postavljaju nove trendove. Ono što nas posebno privlači je upotreba boja u interijerima, ne boje se koloristički izraziti i to čine jako dobro. Volimo pratiti njihovu scenu i nove projekte, odlično kombiniraju prepoznatljiv stil regije s modernim elementima.

Naravno, s obzirom na to da živimo blizu, ne propuštamo priliku skočiti preko granice po dozu talijanske hrane i vina.

Kako se nosite s izazovima rada u braku i kako održavate balans između poslovnog i privatnog života?

Dobro se razumijemo i komuniciramo, pronašli smo ritam koji nam odgovara i svojevrsnu ravnotežu. Poslovno i privatno nam se konstantno isprepliće i nerijetko se desi da druženje na terasi preraste u kreativni brainstorming. Također, svako ima svoje hobije gdje se može posvetiti svojim interesima, pa tako Rajan u slobodno vrijeme igra košarku i uživa u analognoj fotografiji dok se Franka bavi šivanjem i čitanjem knjiga.

Projekt: Fabrika / foto: KORIDOR 27
Projekt: Fabrika / foto: KORIDOR 27

Kako je digitalna era i napredak tehnologije utjecao na vaš posao i način na koji pristupate arhitektonskoj fotografiji i da li imate problema sa kršenjem autorskih prava?

Nova tehnologija kao što je npr. mogućnost kontrole fotoaparata na daljinu nam je izrazito olakšala sam proces fotografiranja, dok su društvene mreže pomogle doći do šire publike koja nas prati i kojoj smo zahvalni na podršci.

Bitnije je ovdje da se dotaknemo teme kršenja autorskih prava koja je kontinuirani problem.

Iako ima pomaka na bolje u zadnjih 10 godina, i dalje su autorska prava većini nepoznanica.

Ljudima nije jasno da ne bi smjeli koristiti tuđe fotografije bez odobrenja autora istih i da postoje zakoni o autorskim pravima. “Našao sam na Googlu/Instagramu/Facebooku” nije opravdanje, sve što je na internetu nije javno dobro. Primjerice, ako fotografiramo kuću za portfolio arhitekta, samo on može koristiti te fotografije.

Svi ostali – izvođači radova, tvrtke za opremanje prostora, proizvođači stolarije itd. ne smiju koristiti fotografije bez odobrenja autora i izdavanja posebne licence samo za njihove potrebe. S naše strane, volimo pojednostaviti klijentima sve što se licenciranja/korištenja tiče već u samom početku i većinom imamo pozitivna iskustva.

Smatramo da je bitna edukacija o autorskim pravima počevši od najranije dobi, jedino tako se možemo nadati boljoj situaciji u budućnosti.

Projekt: ZDL Arhitekti / foto: KORIDOR 27
Projekt: ZDL Arhitekti / foto: KORIDOR 27

Kakvi su vam planovi za budućnost? Postoji li neka destinacija ili projekt koji biste voljeli realizirati u nadolazećim godinama?

Voljeli bismo odraditi fotografiranje u New Yorku za koje se dogovaramo. Imamo zacrtane neke planove i ciljeve u nadolazećim godinama ali o tome je još prerano pričati. Veselimo se novim i zanimljivim projektima.

Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27
Projekt: Studio a29 / foto: KORIDOR 27

Jedan vaš kolega mi je rekao da njegove fotografije mnogo bolje izgledaju u tisku nego na ekranu i da je on čak neke video na drugačiji način. Koliko je tiskano i web izdanje “grenef-a” bilo potrebno arhitektonskoj sceni u Hrvatskoj i šta mislite o našem projektu?

Pošto smo i sami ljubitelji tiskanih časopisa, podržavamo svaku inicijativu u tom pogledu, pogotovo jednu kvalitetnu platformu koja predstavlja bogatu hrvatsku scenu i okuplja stručnjake i entuzijaste. Projekt ima veliki potencijal, veselimo se budućim izdanjima, a posebno pohvaljujemo izbor papira u tiskanom izdanju, uživamo ga listati!

Tko je vaš idealni klijent?

Klijent koji je prije svega upoznat sa našim radom i zna što može očekivati. Bitno nam je da “kliknemo” i da se razumijemo već u samom početku komunikacije. Također, zahvalni smo kada nam neki klijenti daju otvorene ruke pri fotografiranju jer vjeruju u finalni proizvod – takvi projekti obično ispadnu najbolji.

Instagram: @koridor.27
www.koridor27.com
www.koridor-gallery.com

Popularno